"Na základe analýzy výsledkov a údajov za roky 2019 až 2021 musíme
skonštatovať, že hádam nebolo iné odvetvie priemyslu v SR, no rovnako aj
v Európskej únii, západnej Európy či celosvetovo, ktoré by sústredilo
všetky dopady globálnej krízy v ekonomike," upozornil senior konzultant ERA Juraj Janči. "Momentálne sme v štádiu zhodnotenia očakávaní a bude otázne, či Slovensko vyrobí aspoň toľko vozidiel, čo v roku 2021," dodal. Na Slovensku sa vlani vyrobilo viac ako milión automobilov.
Problémy s úzkymi hrdlami dodávateľských reťazcov, nedostatkom
súčiastok, rast cien vstupných materiálov, ale aj oklieštený odbyt
spôsobený vojenským konfliktom na Ukrajine, sa pretavili do veľmi
spomaleného a okliešteného procesu výroby automobilov aj na Slovensku.
Viedlo to k pozastaveniu dodávok niektorých typov značiek automobilov,
prípadne celkovo spomaleniu dodávok.
"Často nie je problém vyrobiť samotné telo vozidla spolu s motorom a
kolesami, ale je problém s finalizáciou elektroniky áut, ich
infotaimentu a podobne," konštatuje Janči s tým, že pri výrobných
závodoch sa tak začali hromadiť flotily vozidiel čakajúce na podstatný
diel v rámci elektroniky alebo kabeláže vozidla.
Na Slovensku sú aj automobilky, ktoré nepociťujú krízu výpadku výrobných
komponentov a ostatné dosahy až tak intenzívne. Sú nimi podľa Jančiho
napríklad kórejský výrobca Hyundai/Kia, ktorý si zaobstaral čipy v
predstihu, či francúzska automobilka Stellantis, ktorá v závode pri
Trnave vyrába populárne modely Citröen C3 a Peugeot 208. Budúcnosť je
však podľa odborníka neistá u všetkých rovnako. "Nedá sa odhadnúť
dĺžka výpadku dodávky polovodičov a iných elektronických súčiastok, ani
rastúci tlak na ekologizáciu vozidlového parku a rast cien vstupov," konštatuje Janči.
Vzhľadom na neistý vývoj do budúcna, nárast cien pohonných látok a
otázky ohľadom výhodnosti elektromobility, však ide podľa odborníka pre
automobilky o priveľa nejasných premenných, ktoré sťažujú predikcie. "Otázny je aj dopyt kupujúcich, dokedy sa "uspokoja"
s neurčitými dodacími termínmi, resp. s rušením modelov, ktoré
automobilky postupne sťahujú z trhu a neplánujú už vyrábať. Pri jeho
poklese alebo pozastavení to bude znamenať pre niektoré automobilky
veľkú ranu, z ktorej sa nemusia spamätať," dodal Janči.